maandag 28 februari 2011

De conciërge van de Breinfabriek

De Breinfabriek maakt gebruik van laterale denktechnieken. ‘Ik heb een bedrijf met 11 biljoen werknemers’ poch ik wel eens. In werkelijkheid ben ik getraind om zoveel mogelijk van mijn hersencellen bijeen te roepen om ze samen te laten werken. Niet rechtdoor, maar lekker door de bocht. Tijdens de opleiding zag ik een filmpje dat inzage gaf in de werking van neuronen ( zenuwcellen) in onze hersenen. Ik was onder de indruk van deze bijna spirituele processen. Ze beeldden uit hoe neuronen contact maken met elkaar. Ik snapte hoe patroondenken ontstaat, en leerde hoe je mensen uit dat patroon kunt trekken. Zo ontstaan andere denkpaden en dus nieuwe inzichten en ideeën.

Om het proces nog beter te begrijpen maakte ik een schets van een neuron en benoemde elk onderdeel en zijn functie op een groot vel papier. Deze schets ga ik niet laten zien. Het riep zoveel associaties op dat het helemaal vol gekrabbeld, gekleurd en gekrast de lezer alleen maar zou verwarren.
Het neuron kreeg karakter. Het werd een wezentje met gevoel, een functie. Eigenwijs, creatief en flexibel. Ik werd er bijna verliefd op. Om die reden besloot ik Neuron aan te nemen als conciërge van de Breinfabriek. Ik pakte een nieuw vel papier en ging aan de slag. Zo is Neuron geboren. Zijn functie zal in de loop der tijd veel zichtbaarder worden. Bij goed functioneren benoem ik hem tot mascotte van de Breinfabriek!


1 opmerking:

  1. Ik ben geamuseerd en heeeeel nieuwsgierig. O.a. naar de link tussen de werking van neuronen (verkleven ze met elkaar met die tentakels die ik overal zie of ...??) en spiritualiteit.

    Mijn creativiteit komt altijd vrij als ik stil word van binnen en ik zoek dan ook de stilte en de natuur op als mijn hoofd vol is en ik het gevoel heb dat er niets meer stroomt.

    Maar er zijn natuurlijk meer wegen ... Interesting!

    De term lateraal is bij mij nog niet gevallen, die zweeft ergens in een vooralsnog betekenisloos universum. Iets met verbinding ... toch?

    Hartelijke groet,
    Esther Hasselman

    BeantwoordenVerwijderen