maandag 3 mei 2010

Innovatief innoveren.





Ik was de afgelopen tijd nogal actief aan het meediscussieren binnen Linkedin. Op drie plaatsen om precies te zijn. Kan het niemand aanraden, doe er maar gewoon één, dat is al gek genoeg. Bovendien moet je aan je tijdmanagement denken en oppassen dat je de discussies niet door elkaar haalt. Dan laat ik nog buiten beschouwing hoezeer de discussies uiteindelijk op elkaar gaan lijken.

De discussies gingen alle drie over innovatie. Althans, dat woord werd gebruikt. Persoonlijk noem ik het liever gewoon 'vernieuwen'. Én ik moet er even bij zeggen dat de eerste discussie bestond uit een artikel waar ik als enige op reageerde.

Nederland moest in 2020 terug op kaart als een van de meest innovatieve landen. Het was een leuk begin in elk geval. Ik stelde dat het tegen die tijd waarschijnlijk alweer achterhaald zou zijn. Ze hebben geen icoontjes op Linkedin, jammer, anders had ik er een knipoog achter geplakt.

Het onderwerp van de tweede discussie sprak mij echt aan. Eindelijk heeft iemand begrepen dat je als consument toegang moet hebben tot o.a. de herkomstgegevens van producten. Ik kwam op de naam af, dat werkt bij mij als een soort magneet; De Kloppende Keuken. Geweldig! Mijn complimenten.

Als ik mij in een dergelijke discussie meng, dan doe ik dat natuurlijk vanuit mijn eigen professie, zoals iedereen. Ik scande de discussie, de deelnemers, de initiatiefnemers en de site en bekeek de filmpjes. Dat ging snel. Dit was een stevig en doelgericht idee, met draagvlak en dat niet alleen, het was bijna al uit te rollen. Het zijn slimme vindingrijke mensen die inspelen op de behoefte van de consument en mét verstand van zaken. I like!

Ik wilde niet vervallen in een soort promotieactiviteit dus ik plakte mijn emailadres in de discussie met de uitnodiging wat meer informatie te komen halen over denktanks. Daarmee wilde ik voorkomen dat we af zouden dwalen van het onderwerp. Ik zag alleen dat er ideeën nodig waren om dit initiatief gefinancierd te krijgen.

De vraag; Is het bedrijfsleven wel toe aan innovatieve innovatie? Of verschuilen we ons liever in netwerken, en praten we er alleen over, en dan het liefst in de verleden tijd? Innovatie is al lang geen sleutelwoord meer. Het is slechts een begrip. Als je het woord uitspreekt ben je eigenlijk al heel goed bezig, en kunnen we en masse overgaan tot het deponeren van idea-killers, want daar zijn we hier in Nederland heel erg goed in. Wat je gaat doen, dat doet er niet zoveel toe. Ik denk, dat bedrijven een denkfout maken. Creativiteit is geen geitenwollensokkenpraat. Nee, creativiteit is onlosmakelijk verbonden met 'vernieuwing'. Overigens moét ik hier even melden dat wetenschappers tegenwoordig breien om het volume van ingewikkelde structuren te bepalen. Kijk, dát is pas een staaltje anders denken! Maar dat terzijde.

De Breinfabriek genereert ideeën of maakt ze zelf. Een goed idee is altijd het eindproduct van één van de machines binnen mijn fabriek. Een idee is een verzamelnaam; een antwoord op een vraag, een oplossing voor een probleem, of een idee voor een innovatieve actie zoals imagoverandering, een nieuw product/dienst of een andere doelgroep.

In dit geval had ik een denktank georganiseerd hoe dit écht innovatieve initiatief, gefinancieerd te krijgen. Bovendien is discussieren iets heel anders dan 'brainstormen' Met de eigenaar van de derde discussie stappen we even Linkedin uit. Dat nodigt uit om niet in de VT maar in TT te praten. Ik betaal de koffie! :)



Mijn volgende blog zou wel eens kunnen gaan over stropdassen... volg je al?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten