dinsdag 12 januari 2010

Storm of knetterend onweer?

Innovatie is een sleutelwoord in 2010. Die conclusie trok ik tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van de KvK in Utrecht. De genomineerden voor de ondernemersprijs hadden allemaal één ding gemeen; ze bedachten iets nieuws en voerden dat uit. Zo onttrokken ze zich aan de economische malaise in 2009. Ze toonden lef en creativiteit. Hoe zouden ze toch op die ideeën gekomen zijn? Dat houdt mij altijd bezig. Hebben ze gebrainstormd? Heeft de ondernemer net zolang onder de douche gestaan tot het eurekamoment zich als donderslag bij heldere hemel ontvouwde? Wie zal het zeggen? Ik weet wel dat steeds meer bedrijven en organisaties zoeken naar nieuwe ideeën en wat is er leuker dan het als bedrijf zelf bedenken, is nog goedkoper ook! Maar hoe doe je dat....?


Ik durf te stellen dat het brainstormen al veel minder als 'wollig' wordt ervaren dan een decennium geleden. In mijn werkverleden heb ik steeds meer zakenlui pur sang sessies zien plannen. Maar werkt het? Soms wel en soms niet. Hoe komt dat?


De kracht van een brainstorm zit hem in een heel belangrijk component: Geef geen waardeoordeel aan ideeën van andere deelnemers! Waarom? Omdat een waardeoordeel de bedenker afremt in zijn verbeeldingskracht. Maar hoeveel lezers herkennen niet de eindeloze discussies die ontstaan na een onconventionele uitspraak van bijvoorbeeld een collega? Een gegeven is ook dat bij een effectieve brainstorm wel veel ideeën ontstaan, maar de verantwoordelijke er toch meestal het meest logische en voor de hand liggende idee uit pikt. Niet heel innovatief dus. Bovendien wordt een brainstorm vaak voor gezeten door 'de baas' wat voor sommigen een reden is om vooral niet al teveel uit de bocht te vliegen.


Het blijkt dus moeilijk in de praktijk. In de creatieve industrie zijn mensen gewend wat gekker te denken, daar gaat het vaak wel goed. Maar ook daar kampt men met problemen; namelijk de implementatie. Want tja, er zijn nu eenmaal mensen die een idee goed moeten keuren of financieren. En met al die bruisende breinen bij elkaar is de structuur vaak moeilijk te bewaken.


We moeten hier lering uit trekken. Het zou zonde zijn als het brainstormen zou verdwijnen, zeker nu ook de zakenwereld zich steeds vaker open stelt voor nieuwe ideeën. En terecht, want je onderscheiden van de concurrent is zeker nu belangrijk. Bedrijven willen opvallen en innoveren, maar daar heb je wel een uniek idee voor nodig.



De Breinfabriek faciliteert denktanks. Het zit hem niet zozeer in het woord denktank, als wel in het woord faciliteren. De valkuilen van een brainstorm kun je afdekken door het proces te laten aansturen door een onafhankelijk facilitator. Structuur, planning en het bewaken van de focus. Dat is al een goed begin! Twee componenten die evenzo belangrijk zijn: prikkels en dynamiek!
De breinen moeten gestimuleerd worden, zoals ik al schreef in mijn vorige blog. Dat klinkt wat bedillerig, maar ik heb heel veel knappe koppen zien worstelen met een puzzel van drie stukjes. Het hoort bij het faciliteren van een denktank. Door verschillende tools aan te reiken genereert een denktank al snel een paar honderd ideeën in zeer korte tijd. Als we het daar bij zouden laten zouden we in elk geval kunnen zeggen dat we een leuke dag hebben gehad, maar waar brainstormen ophoudt, begint de denktank.



Volgende keer meer over de denktank en haar kracht...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten